Vi använder kakor (cookies) för att göra din upplevelse av vår webbplats så bra som möjligt. Om du väljer att godkänna eller att surfa vidare på vår webbplats innebär det att du samtycker till att vi använder kakor. Mer information om kakor

DIRECT-MAT

En europeisk webbdatabas om vägmaterialåtervinning

DIRECT-MAT (DIsmantling and RECycling Techniques for road MATerials – sharing knowledge and practices) var ett europeiskt samarbetsprojekt som delfinansierades av EU:s 7:e ramprogram ”Sustainable Surface Transport” 2009-2011, med svensk motfinansiering från Formas, Vägverket och SGI. 

Syftet med DIRECT-MAT var att underlätta kunskaps- och erfarenhetsutbytet om rivning av vägar, återvinning av vägmaterial i nya vägar och framför allt göra forskningsresultat från olika länder mer tillgängliga för praktiker i vägbranschen. Målet var en allmänt tillgänglig webbdatabas samt handböcker, så kallade Best Practice guides, i ämnet. Tänkt målgrupp är väg- och miljöbranschens myndigheter, projektörer, tekniker, bygg- och underhållsentreprenörer, materialleverantörer, standardiseringsorgan och forskare.

Vad gjordes i projektet?

I projektet utvecklades en europeisk webbdatabas om vägmaterialåtervinning. De flesta typer av vägmaterial behandlades och resultatet omfattar uppgifter och rekommendationer om säker och effektiv rivning och återvinning eller slutligt omhändertagande av obundna, cementbundna och asfaltbundna material liksom material som inte återanvänds så ofta, t.ex. dikesmassor och armeringsmaterial. Värd och tekniskt ansvarig för databasen var FEHRL.

Tjugo partners – forskningsinstitut, universitet och privata företag – från femton länder samlade och granskade nationella dokument, samlade erfarenhetsdata via sina nationella nätverk, strukturerade, harmoniserade, översatte och matade in nationella data samt bidrog till handböckerna. Forskningsinstitutet LCPC i Frankrike koordinerade projektet och därutöver var följande länder representerade: Belgien, Danmark, Irland, Nederländerna, Polen, Portugal, Serbien, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike. SGI ansvarade för samordningen av projektets informationsspridning.

Information om projektets resultat – handböckerna och databasen – spreds genom nationella seminarier under perioden januari-september 2011 i varje deltagarland och artiklar i nationell populärvetenskaplig press samt en europeisk workshop i Bryssel i oktober 2011.

Läs även på projektets webbplats: http://direct-mat.fehrl.org/

Några publikationer från projektet

Franzén G, Hellman F, Arm M, Wadstein E, Wik O, Åhnberg H, Karlsson R, and Viman L. (2011). ”Svenska erfarenheter av rivning samt återvinning av vägmaterial i nya vägar”. VTI-notat N14-2011

Hellman F och Arm M. (2012). Återvinning av vägmaterial. I Åter Vinnare för Industrin. Rekord Media och Produktion AB. ISBN 978-91-976962-5-8

Maria Arm, Yannick Descantes, Finn Thøgersen, Laszlo Gaspar, Konrad Mollenhauer, Luc De Bock, Jean-Baptiste Gobert, Laurence Lumière (2012). The DIRECT-MAT Web Database – A Source of Knowledge in Road Recycling. Procedia – Social and Behavioral Sciences Vol 48, 2012, pp 1785-1793. In: Proceedings of Transport Research Arena 2012, ed. by Panos Papaioannou. Här finns artikeln för nedladdning>>  

Finn Thøgersen , Colette Gregoire , Josef Stryk , Pierre Hornych , Yannick Descantes , Cyrille Chazallon , Anita Blasl , Peter Broere , Karmen Fifer Bizjak , Fredrik Hellman & Maria Arm (2013). Recycling of road materials into new unbound road layers – main practice in selected European countries, WP2 summary article. Road Materials and Pavement Design, 14:2, 438-444, DOI: 10.1080/14680629.2013.794369.  Här finns artikeln för nedladdning>>

László Gáspár, Josef Stryk, Stefan Marchtrenker, Régis De Bel, Finn Thogersen, Thierry Sedran, Karmen Fifer-Bizjak, Fredrik Hellman, Helen Åhnberg, Ciaran McNally, Maria Arm, Zsolt Bencze (2014). Recycling reclaimed road material in hydraulically bound layers. Transport 168(3) 2015, pp 276-287. DOI: 10.1680/tran.13.00056. Här finns artikeln för nedladdning >>

Senast uppdaterad/granskad: 2024-03-04
Hjälpte informationen dig?