Vi använder kakor (cookies) för att göra din upplevelse av vår webbplats så bra som möjligt. Om du väljer att godkänna eller att surfa vidare på vår webbplats innebär det att du samtycker till att vi använder kakor. Mer information om kakor

Tåg mot Linköping Foto: SGI/Torbjörn Thuresson

Stabilitetsberäkning av befintliga järnvägsbankar

I detta utvecklingsuppdrag analyserade SGI metodik för stabilitetsberäkningar av befintliga järnvägsbankar.

I den färdiga rapporten beskrivs kravdokument gällande stabilitetsberäkning för järnväg. En sammanställning görs av olika tågtyper, linjekategorier, erfarenheter av hur linjelasten kan variera på en bansträcka samt krav enligt Eurokod. I rapporten behandlas även erfarenheter av hur den odränerade skjuvhållfastheten beror av belastningshastigheten, principerna för leras motståndskraft mot nedbrytning på grund av cyklisk last och hur leras odränerade skjuvhållfasthet förändras på grund av cyklisk last. Bakgrunden till de statiska hållfasthetsbestämningsmetoder som används i Sverige presenteras liksom jämförelser mellan olika metoder. Erfarenheter avseende egenskapsförändringar under befintliga järnvägsbankar redovisas.

Jämförande analytiska stabilitetsberäkningar för att studera inverkan av hållfasthetsökning i bankens tvärled, inverkan av indata från olika undersökningsmetoder, samverkan mellan bankfyllning, torrskorpelera och lera, skillnad mellan normal tåglast kontra tung transportlast, effekt av varierande markgeometri och jordlagertjocklek, effekt av hållfasthetsanisotropi samt analys av enstaka kortvarig linjemaxlast kontra cyklisk medellinjelast redovisas.

I rapporten redovisas slutligen en diskussion av resultaten i projektet samt förslag på projekt för vidareutveckling av metodik för stabilitetsberäkningar för befintliga järnvägsbankar inom följande områden:

  • Tåglaster.
  • Statiska materialparametrar och 3-dimensionella effekter.
  • Cykliska materialparametrar.
  • Normer och undersökningspraxis för befintliga järnvägsbankar.

Rapport:
Dehlbom, B. Rankka, W. Rudebeck, D. Vesterberg, B. Dagli, D. 2021, Stabilitetsberäkning av befintliga järnvägsbankar , Förstudie BIG A2019:12, Statens geotekniska institut, SGI, Linköping, 2021-12-14. 

Projektnamn
Stabilitetsberäkning av befintliga järnvägsbankar (STABBIG)

På uppdrag av
Utvecklingsuppdrag

Projektperiod
2019-2021

Finansiering
Trafikverket och SGI inom ramen för BIG – Branschsamverkan i grunden.

 

Senast uppdaterad/granskad: 2024-10-16
Hjälpte informationen dig?