Vi använder kakor (cookies) för att göra din upplevelse av vår webbplats så bra som möjligt. Om du väljer att godkänna eller att surfa vidare på vår webbplats innebär det att du samtycker till att vi använder kakor. Mer information om kakor

Siltjordars sättningsegenskaper

Vid byggnation av järnvägar vill man på förhand kunna beräkna hur underliggande jord kommer att tryckas ihop och därmed hur mycket järnvägsbanken kommer att sätta sig. Målet med detta forskningsprojekt är att ta fram en metodik för att bestämma siltjordars sättningsegenskaper samt föreslå metoder för sättningsberäkningar.

Det saknas kunskap kring siltjordars sättningsegenskaper, vilket har visat sig bland annat i samband med projektering av infrastrukturprojektet Ostlänken.

För att kunna följa sättningar över tid planerar man att inom detta forskningsprojekt bygga provbankar på siltjord. Provbankarna tas fram i samarbete med Trafikverket och järnvägsprojektet Ostlänken. I forskningsprojektet ingår även mätningar i fält av sättningar, portryck och jordtryck samt fält- och laboratorieförsök.

Försöksmetoderna och resultaten från fält och laboratorium kommer att utvärderas för bestämning av parametrar till beräkningsmodeller. Projektet kommer också att studera analytiska och numeriska modeller för sättningsberäkningar samt prediktera sättningar, som jämförs med uppmätta resultat.

Forskningsprojektet är en fortsättning på ett tidigare uppdrag, en litteraturstudie om sättningar i siltjordar.

Tidigare rapport: Sättningar i siltjordar. Litteraturstudie om egenskaper, fältupp-följningar och beräkningsmodeller. 

Projektnamn
Silt – utveckling av metodik för parameterbestämning och sättningsberäkning. En litteraturstudie och byggnation av bankar i full skala.

På uppdrag av
Trafikverket

Projektperiod
2024-2029

Finansiering
Trafikverket och SGI inom ramen för BIG – Branschsamverkan i grunden.

 

Senast uppdaterad/granskad: 2025-01-15
Hjälpte informationen dig?