Vi använder kakor (cookies) för att göra din upplevelse av vår webbplats så bra som möjligt. Om du väljer att godkänna eller att surfa vidare på vår webbplats innebär det att du samtycker till att vi använder kakor. Mer information om kakor

Nya flaggan utanför Linköpingskontoret Foto: SGI/Torbjörn Thuresson

SGI får ett nytt utseende

9 december 2020, 08:57

Statens geotekniska institut har fått en ny grafisk profil. - Vi vill lyfta fram SGI som en expertmyndighet där engagerade medarbetare arbetar med samhällsnyttiga uppdrag, berättar generaldirektör Åsa-Britt Karlsson.

En ny grafisk profil innebär att myndigheten stärker sitt varumärke så att det blir tydligare och lättare att förstå vad SGI arbetar med. Myndigheten har fått ny logotyp och helt andra färger än tidigare. Även typsnitt, symboler och bildspråk har förnyats. SGI:s nya logotyp är enkel, men tydlig:

- Det är en glob med abstrakta element som symboliserar markens jordlager, vilket känns naturligt eftersom vi arbetar för ett säkert effektivt och hållbart byggande och ett hållbart användande av mark och naturresurser, berättar Åsa-Britt Karlsson.

De abstrakta elementen har medvetet valts för att de har en riktning uppåt och framåt:

- Det ska leda tankarna till innovation. Globen ger även en signal om vårt internationella arbete. Den nya huvudfärgen i logotyp och annat material är mörkgrön.

- Vi vill gärna att människor ska förknippa SGI med hållbarhet och miljö och ur den aspekten är den sobra gröna färgen passande, berättar Åsa-Britt. Valet skickar också signaler om stabilitet och pålitlighet.

Till den mörka gröna färgen finns en mängd andra kulörer, från vårgrönt till sandfärger.
Det nya typsnittet har valts för att det ger en geometrisk stabil och modern känsla. Bildspråket har förnyats så att man aktivt arbetar med att lyfta fram de egna medarbetarna i ökad omfattning.

- Profilen är också bättre anpassad till dagens digitala kanaler och webbtillgänglighetsdirektivet, förklarar Åsa-Britt.

I de fall där andra kanaler än de digitala är aktuella har man lagt stor vikt vid att ta fram så miljövänliga alternativ som möjligt.
Den nya grafiska profilen har tagits fram av Byn kommunikation som har sitt huvudkontor i Norrköping.

- Min önskan är att alla ska känna igen SGI i den nya profilen, berättar Åsa-Britt Karlsson.

Senast uppdaterad/granskad: 2020-12-09
Hjälpte informationen dig?